Lørdag d. 15. oktober 2011:

Vi kom lidt sent ud af døren til morgen - startede med dejligt morgenmad hos Fluffy's Café som ligger lige overfor vores hotel. Så gik vi mod Apple butikken - Mathilde fik lige et shoppe stop - og så var vi ellers i den store Apple butik på 5th ave og 57th (tror jeg det var). Hele kælderen myldrede med mennesker, der prøvede alle Apples "dimser". Der var masser af hjælpere i blå t-shirts. Vi fik afprøvet Ipad2, men fandt ud at, at besparelsen kun ville være kr. 500 ved at købe den herovre (4.000 kr kontra 4.500 kr i Elgiganten). Men lækker er den.....

Udenfor Apple butikken lå en masse blomster og æbler med hilsner til Steve Jobs - Apples store mester, som døde for et par uger siden.

Vi fandt vores "Hop on Hop off" bus for at tage rundturen Upper Manhattan og Harlem. Vi hoppede dog lige af ved Museum of Natural History og var inde og se en film i Hayden Planetariet om stjernehimlen...... Den var vist god - jeg sov! :-)

Ud og op på bussen igen - og her fik vi en super god guide og sad hele foran og nød solen - og vinden, mens vi kørte gennem Morningside Heights, Harlem (helt specielt kvarter) Forbi Upper East Side, hvor alle de rige og kendte bor og forbi hele museumskvarteret. Han fortalte bl.a. om sin tvillingebror, som arbejdede i tårn 1 på 15. etage i World Trade og som de ikke hørte fra i 8 timer, da flyet styrtede ind i tårnene 9/11 - men han lever i dag, for han sov "that day".

Guiden kunne oplyse en masse gode ting: Verdens længste vej er Yonge road i Toronto, hvor vi lige har været = 900 km lang. Længste vej i USA er Broadway....   Der er 14.000 taxis i NYC. Der er 6.000 kirker i NYC. Der er 18.000 brandmænd. Der er 328 Starbucks cafér og 15.000 restauranter. 80% af NYC's befolkning har ikke bil. Der bor 8,3 mill i NYC.

Så hoppede vi af ved Central Park og så her et brudepar med brudepiger og brudesvende (alle i helt ens tøj), som blev fotograferet midt på gaden ud for Central Park. De er ude hæmninger herovre. Så venter trafikken jo bare.... Der var ikke stemning for en hestevogns-tur - så vi gik ind i Central Park. Hold da op - den er stor..... Der blev fotograferet og nydt og her viste det sig at det var vigtigt, at gå længere ind i parken end bare lige i den sydlige ende. Det myldrede med cyklister, joggere, hestevogne, gående og cykel-taxier..... og da vi kom længere ind i parken oplevede vi det, som vi havde forestillet os omkring Central Park.....Vi fik os en hot-dog og så flere sjove input - en dame der stod med hula-hop ring (meget længe) - ballon mand, kun med guld balloner, børn der spillede fodbold, familier der hyggede med base-balle og picnic, kærester der solede og kyssede :-) - egern - små skildpadder og bedst af alt: NYC Dance skaters, som stod midt i det hele med tårnhøj super god musik og så var der ellers gang i den med dans og skating.... Det var bare en god oplevelse!!! Henrik blev helt høj og måtte straks have deres CD incl. instruktion til at danse på rulleskøjter, så hvis I pludselig ser en mand på 2.04 m i Dragør på rulleskøjter i dansende fart, så er det ham jeg er gift med..... :-)

Vi gik også forbi statuen af H.C. Andersen, hvor der er fortællinger for børn, hver søndag. Imponerende at han også er portrætteret herovre. Da vi kørte i bussen viste chaufføren "something to Denmark" (som altså var os...) - en skole opkaldt efter H.C. Andersen. Sjovt....

Vi så statue af Alice i Eventyrland og den lille sø, hvor man kan sejle med fjernstyrede små sejlbåde - man husker dem fra filmen Stuart Little.

Vi nåede op over halvdelen af parken - helt op til den store sø, men så var vi trætte og gik ud af parken og tog en taxi hjem. Det er billigt at køre taxi herovre - når man er 4 personer.

Klokken var nu 18.30 og vi besluttede, at vi lige vi have en pause på hotellet.... og Mikkels kamera, skulle lades op! Det er vores tro følgesvend. :-) Vi var enige om, at vi ikke ville i nærheden at Times Square til aften, da demonstrationerne fra Lower Manhattan var rykket her op i løbet af dagen og der var rigtig mange mennesker - det så vi på TV.

Vi tog lidt lækre kager fra bageren nede på hjørnet med op og noget at drikke - og det blev så den aftensmad. For vi kom så ikke længere.......... vi faldt om kuld på sengene - Henrik og Mathilde var lige nede og købe en Starbucks til Mathilde, men ellers var det bare læsning, TV, sove, computeren og slappe..... Ingen aftensmad og så Godnat.....